Fontos az olajcsere

Fontos, hogy még a legjobb olajat is időközönként cserélni kell, ezzel biztosítjuk, hogy még sok ezer km után is tökéletesen működjön az autónk!

A belső égésű motorok vére a motorolaj. Ahhoz, hogy a motorban lévő alkatrészek problémamentesen működjenek, motorolajra van szükség.

Mindegyik olaj különböző teljesítmény szintnek kell, hogy megfeleljen, amit nemzetközi szabványok szabályoznak. Az autóba kerülő olaj minőségét a gyártó határozza meg. Ennek figyelmen kívül hagyása a motor élettartamának csökkenését okozza.

Nem minden autóban kell évente motor olajat cserélni. Mégis miért korlátozzák általában időben is a csereperiódust, nem csak kilométerben. Nos, az egyik oka a csere szükségességének az, hogy a használatba vett olaj minősége nem csak az alatt az idő alatt romlik, ameddig közlekedünk az autóval, hanem akkor is, amikor nem.

Ugyanis, az olaj használatba vételekor megindul az olaj oxidációja, amit a levegő, a hő és a motorolajba kerülő szennyeződések katalizálnak. Viszont a motor leállításával nem áll le ez a kémiai folyamat. Gondoljon erre úgy, hogy egy idő után szobahőmérsékleten az étel is megromlik.


Nos, bár nem olyan gyorsan, nem olyan látványosan de az olaj is „megromlik”. A szakértők egyes csoportjának álláspontja egyenesen az, hogy az olajcsere-periódus meghatározásakor fontosabb az, hogy mennyi ideje lett az olaj használatba véve, mint az, hogy hány kilométert használták.

Ha ez utóbbi álláspontot túlzásnak is tartjuk, annyiban érdemes kiegyezni, hogy a gyártó által előírt csereperiódus időre vonatkozó részét is ugyanúgy be kell tartani, mint a kilométerre vonatkozót.


A második ok az, hogy – van aki nem használja az autóját annyit, mint amennyi a kilométerben meg van adva a csereperiódushoz, mert valószínűleg az átlagnál rövidebb utakra használja. A rövidebb utak több hideg üzemet, ami nagyobb fajlagos terhelést jelentenek minden alkatrész (így az olaj) számára is.

Nem véletlen, hogy a hosszú távokon üzemelő kamionokra vonatkozó olajcsere-periódus akár a 100 ezer kilométert is meghaladhatja: ott olyan hosszú, közel állandó sebesség mellett megtett utak vannak, amelyek nagyon kicsi fajlagos terhelést jelentenek. Ennek az ellentéte igaz, ha keveset megyünk az autóval, ugyanis ilyenkor 1 kilométerre lényegesen nagyobb elhasználódás jut, amit az olajcsere-periódus szempontjából sem hagyhatunk figyelmen kívül.

Fontos, hogy még a legjobb olajat is időközönként cserélni kell, ezzel biztosítjuk, hogy még sok ezer km után is tökéletesen működjön az autónk!

Kattintson ide és jelentkezzen be időpontért>>>