Figyelem téliesre fordult az idő...

Figyelem téliesre fordult időjárásunk! Ugye Ön sem szereti, ha megvárakoztatják? Az autósok többségét már nem kell meggyőznünk a téli gumik nélkülözhetetlenségéről, az eredményt a szerelőműhelyek előtti sorok is jelzik.

 

 

Figyelem téliesre fordult időjárásunk! Ugye Ön sem szereti, ha megvárakoztatják?

 

 

Az autósok többségét már nem kell meggyőznünk a téli gumik nélkülözhetetlenségéről, az eredményt a szerelőműhelyek előtti sorok is jelzik.

 

Magyarországon nem kötelező a téli gumik használa, az autózókat a józan belátás veszi rá a téli gumik felszerelésére. Szervízünkben gyakran találkozunk kétkedőkkel, bizonytalan ügyfelekkel akik nincsenek meggyőződve arról, hogy miért is kell évszakváltáskor gumikat cseréltetniük.

Melyek voltak az elmúlt időszakban leggyakrabban előforduló kérdései és érvei amelyeket meg kellett válaszolnunk ügyfeleinknek? Ha az alábbiak közül akár csak egy érv vagy kérdés is felmerült Önben a téli gumi váltással kapcsolatban már megéri végigolvasni levelünket.

- Miért tetessek fel téli gumit, amikor nálunk többnyire locs-pocs van? Takarítják az utakat a városokban, és nem járok fel a hegyi utakra.

A téli gumik nemcsak profiljuk miatt alkalmasabbak, hanem anyaguk miatt is nélkülözhetetlenek hidegben. Hivatalosan azt szokták mondani, hogy 7 fok alatt jobb a tapadásuk a téli abroncsoknak. A valódi autózás viszont nem „laboratóriumi” körülmények között zajlik.

 

Télen gyakran és váratlanul változhatnak az útviszonyok, ezért csak a téli abroncs profilja és keveréke tapad. A nyári gumi nemcsak hóban bukik meg, hanem szűk víz- és sárelvezető nyílásai,merev mintázata miatt vizes, saras, sík-vidéki téli utcában is.

Bármelyik hómentes városi utcában találkozhatunk fekete jéggel, ami a pára láthatatlan lefagyását jelenti. Csak téli gumival és csak lassú vezetéssel, óvatossággal kerülhető el, hogy a látszólag száraz úton ne történjen baleset.

- Nem indulok el havas időben, csak akkor, ha száraz az út. Miért kell akkor téli gumi?

Ha az előbbiek szerint a 7 Celsius-fokos határt nem is vesszük figyelembe a gumicsere szükségességének mérlegelésekor, fagypont alatt már úgy vehetjük, hogy a nyári gumi felkeményedik, csökken a tapadása.

 

Ráadásul a rapszodikusan változó téli viszonyok között sosem lehet tudni, mikor találkozunk még egy kisvárosban is – nem szólva a falvakról – olyan körülményekkel, amikor a nyári abroncsok balesetveszélyesek.

 

Ha havazni kezd, a nyári gumin futó autók vezetői önmagukra és másokra is veszélyesek. Sík vidéken is előfordulhat, de hegyen biztos az elakadás. Ez még a szerencsésebb eset, legalább nem képes az autós részt venni időzített bombává váló kocsijával a forgalomban.

- Nem azért vettem blokkolásgátlós autót, hogy télen csak téli gumival tudjak autózni.

Az ABS csak a kerekek blokkolását előzi meg. Ha a kerék leblokkol, a létező összes tapadás eltűnik a felülettel érintkező helyről, az autót nem lehet kormányozni, addig csúszik, amíg nem ütközik valaminek, vagy nem fogy el a lendülete.

 

Ez hóban, nyári gumis fékezésnél akár tízszeres féktávolságot is jelenthet. A téli gumi éppen azt a lehetőséget teremti meg, hogy minél tovább irányítható maradjon az autó, miközben a havas úti féktávolság csak 20-40 százalékkal hoszszabb az ugyanolyan sebességű, száraz utas fékezésnél.

 

Ha 100 km/óráról szárazon nyári gumival 50 méter után áll meg az autó, ugyanez hóban 300-500 méter is lehet. Blokkolásgátlóval és téli gumival ez a két adat körülbelül 40-60 méter és hóban 60-90 méter, viszont mindkét esetben kormányozható marad az autó.

- Az autómban van kipörgésgátló és kitörésgátló is, nem elég a nyári gumi télen is?

A kipörgésgátló nem ad többlettapadást a gumival érintkező felületre. Úgy próbálja a kipörgést csökkenteni, hogy a tapadásvesztés érzékelésekor csökkenti a motor nyomatékát, illetve lefékezi a megforgó kereket. Nyári gumi esetében az autó meg sem mozdul, holott a kipörgésgátló teljes erővel dolgozik.

 

A biztonsági rendszernek csakis puha keverékű, deformálódó profilú, harapós téli gumi az igazi partnere télen. Elinduláskor még nem jelent problémát a téli gumi hiánya, mindenkire nézve szerencsés is, hogy az autó meg sem tud moccanni.

 

Útközben gázadáskor a csúszós úton a kerékkipördülést érezve hiába veszi el a gázt a vezetőtől függetlenül a kipörgésgátló, az autó a lendületétől függően a szembejövő forgalomban vagy az árokban, korláton köt ki.

 

Ugyanez vonatkozik a másik aktív életvédő egységre, a kitörésgátlóra is, amely akkor képes hatékonyan működni, ha azt a fékezési energiát, amivel a kitörő autót újra nyomvonalra állítja, a gumi át tudja vinni a talajra.

 

Nyári gumival, hóban a kitörésgátló sem képes télen korrigálni a megpördülést vagy az orral való kitörést. Erre esélyt csak a téli abroncs ad, ráadásul azzal nem is biztos, hogy megcsúszik az autó.

- Csak az első kerekekre szereltetek téli gumit, ez is kihúz a hóban.

Ez igaz lehet, ha az elülső kerekek a hajtottak. De ezzel el is kezdődnek a bajok, mert a mozgásképes autóval el tud menni egy ideig. A többi autósra, gyalogosra nézve ez szerencsés esetben csak az első kanyarig tart, ahol esetleg még fékezni is kell. Ilyenkor a hátsó kerekek nem tudják a fékhatást a tapadási felületre átadni, megcsúsznak és az autó megperdül.

 

Hátsó kerékhajtású autónál ugyanez a végzetessé válható megcsúszás történik azzal a különbséggel, hogy a tapadáshiányos kormányozott kerekű autó az orrával előre csúszik meg.

- Még nincs elég pénzem megfelelő téli abroncsokra, majd jövőre veszek, addig jó lesz a nyári is.

Nem érdemes várni a vásárlással, még az olcsó, ismeretlen márkájú téli gumik is jobbak télen, mint a nyáriak. Kisebb a kapaszkodóképességük, esőben gyengébbek, oldalvezető képességük is elmarad a tesztgyőztes téli abroncsokétól, de mindeme tulajdonságukat tekintve is többet érnek a nyári gumiknál.

- Nem cserélek gumit, viszont lassan vezetek majd....

Ez ugyanolyan veszélyeket rejt magában, mint az ellentétje, a gyorshajtás. A forgalom ritmusával lépést tartani képtelen autós veszélyes előzési helyzeteket provokál, feszültséget teremt a partnerekben.

A téli gumit a gyártók négyévnyi, vagy 40 ezer kilométernyi használatra ajánlják. Bármelyiket érje is el hamarabb, le kell cserélni az abroncsot, bár jó márka, jó tárolás, illetve kis futásteljesítmény esetén beleférhet még egy szezon. Ugyancsak csereérett a gumi, ha a profilmélység 4 milliméter alá csökken.

- Magam cserélem le a téligumit.

Nem biztos, hogy ért hozzá, ebben az esetben felejtős, hogy magunk cseréljük a nyárit téli gumira. Ha ért is hozzá, nem biztos, hogy nem követ el valami hibát. Pl. kötöttforgásirányos gumik esetén fordított irányba való felszerelés.

 

Otthon nincs centírozó gép általában legtöbbünknek, márpedig nem árt egy gumicentírozás, esetleg egy futóműbeállítás. Ha a gumiabroncs nincs külön felnin, akkor külön gép nélkül nem tudjuk átszerelni az autógumit.

Ne feledjük a gumiabroncs az gépkocsink kulcsfontosságú biztonsági eleme,amely adott esetben életeket is menthet!

A naptárunk már telik, kerülje el a sorban állást, jelentkezzen be most hozzánk a téligumi cseréjére!


A bizalom a legfontosabb kapocs, kérjen időpontot keressen minket most >>>

Tudja, hogy az Derby Auto weboldalnak van egy nagyon klassz, Facebook oldala, amit ide kattintva Ön is azonnal elérhet!

 

Ha Önnek is van fecebook oldala, csatlakozzon hozzánk. Már csak azért is mert így sokkal több infót tudunk megosztani.

A videó segítségével regisztráljon a Facebook(www.facebook.com) weboldalán, utána pedig csatlakozzon hozzánk.

 

 

Like a facebookra!

 

Üdvözlettel: Molnár Csaba
Derby Autó

 

Ha erről a fantasztikus dologról, barátait ismerőseit is tájékoztatja, Ök bizonyára hálásak lesznek Önnek ezért!